5 oktober 2023

Verslag raadsvergadering 28 september 2023

Spreekrecht

Inspreker klimaatburgemeester Ronald Machielse vroeg aandacht voor de nationale klimaatweek van 30 oktober 2023 tot en met 5 november 2023. Hij bedankte Annet van Riel voor het duo burgemeesterschap en overhandigt aan de burgemeester de klimaatvlag.

Actualiteit

Wethouder van de Glind deelde het volgende mee:

• De Ondernemingsraad en Raad van Commissarissen van ACV hebben positief geadviseerd ten aanzien van de toetreding van de gemeente Scherpenzeel tot de ACV groep.
  • Kick off: Project Regionaal Energieteam Bedrijven - ’t Zwarte Land. Het Regionale Energieteam Bedrijven (REB) Regio Foodvalley heeft als doel bedrijven/bedrijventerreinen te ondersteunen bij de verduurzaming van  gebouwen, versnellen van ‘zon op dak’ en bij te dragen aan slimme oplossingen om net congestie te omzeilen om zo collectieve energietransitie projecten aan te jagen en op te schalen naar Smart/Small Energy Hubs. Ze zijn gestart in Scherpenzeel onder leiding van 'kartrekker' Interface.

Later meer informatie vanuit onze fractie over dit onderwerp.

Verklaring van geen bedenkingen - Holevoetplein 294/296

Een aanvraag voor een omgevingsvergunning is ingediend voor de realisatie van 12 rug-aan-rug-woningen op het terrein gelegen tussen Holevoetplein 292 en Holevoetplein 296. Gemeentebelangen (hierna: GBS) diende (samen met Pro Scherpenzeel) een amendement in, wat wordt gesplitst na een schorsing. Het eerste amendement over bouwhoogte wordt verworpen, het tweede over uitbouwen en dakkapellen aangenomen. SGP raadslid Jan Dirk van de Waerdt: “Volgens ons zijn beide amendementen overbodig. Daarnaast hebben wij het volledige vertrouwen in college bij het beoordeling van de vergunningsaanvraag. Zeker in het licht van deze discussie van vanavond”. Het vooraf volledig dichtspijkeren van dit plan is ons inziens niet nodig.

Regio De Vallei – gewijzigde gemeenschappelijke regeling

Voorgesteld werd ‘geen zienswijze naar voren te brengen over het ontwerp gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling Regio De Vallei.’ Achtergrond is de Wet gemeenschappelijke regelingen met als doel de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regeling te versterken. GBS deed een oproep om extra informatie over deze gewijzigde gemeenschappelijke regeling.

Financiële Verordening

Bij de behandeling van dit onderwerp waren er nog wat kanttekeningen van de GBS. De heer Brons gaf aan dat Model Verordening vanuit VNG hoeft niet altijd leidend te zijn voor lokaal beleid. De raad moet tijdig en in begrijpelijke taal worden geïnformeerd.

Hamerstukken

Door een goede voorbereiding in de opinievergaderingen konden een aantal onderwerpen deze raadsvergadering met een hamerslag worden afgerond. Het ging om de volgende onderwerpen:

• Bestemmingsplan Boschzicht/Vlieterweg
  • Bestemmingsplan Stationsweg 349
  • Stichting Eem Vallei Educatief (StEV) Jaarrekening
  • Toekomstbestendig wonen Verenigingen van Eigenaren Verordening
  • Verordening onderzoeken doelmatigheid/doeltreffendheid
  • Nota reserves en voorzieningen

Afscheid Annet van Riel

Zoals eerder aangekondigd (Zie vorige verslag ). Maarten Zwankhuizen sprak namens de raad Annet van Riel toe. Hij bedankte haar voor de gedreven inbreng op thema’s klimaat, inclusie en diversiteit. Zeker op dat laatste zijn we tegenpolen en raken de verschillen aan onze diepste overtuigingen. Dat neemt niet weg dat er respectvol met elkaar omgegaan is. Zij had aandacht voor de menselijke kant en beschikte over humor.

Annet van Riel sprak de raad, burgemeester, familie en kennissen uitgebreid toe. Robert Tiesing werd als opvolger in de raad geïnstalleerd. Hij kondigt een klein rukje naar rechts aan….

Mocht u meer informatie willen over deze onderwerpen dan kunt u de opinievergaderingen en raadsvergaderingen altijd terugkijken via de website van de gemeente Scherpenzeel.

Verslag raadsvergadering 28 september 2023