3 april 2024

Verslag raadsvergadering 28 maart 2024

Belangrijkste onderwerpen deze raadsvergadering waren: de VGGM (Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden) kaderbrief, de motie Spreidingswet I en II, motie Duurzaamheid van ons raadslid Nico Visser en de motie Respect voor de agrarische sector.

VGGM Kaderbrief

De Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden is een belangrijk samenwerkingsverband voor onze gemeente. Onder andere brandweer, rampenbestrijding, GGD, consultatiebureaus vallen onder het beheer van deze samenwerking. In de kaderbrief (zeg maar een voorbereiding op de begroting voor 2025) worden de deelnemende raden geconfronteerd met forse stijging van de bijdragen van de gemeenten. Onze vraag (en van de volledige raad) was: “Richt men zich werkelijk op de kerntaken en wordt er voldoende op de centen gelet?

CDA diende een amendement in, met de inbreng van en mede ondertekend door alle raadsfracties. Kern van het amendement was: tijdige aanlevering kaderbrieven en oproep tot concrete maatregelen tot een verlaging van de kosten in de begroting van 2025.

Motie Spreidingswet I

In de vorige raadsvergadering staakten de stemmen bij de motie over de Spreidingswet I. Zie ons verslag: https://scherpenzeel.sgp.nl/actueel/nieuws/verslag-raadsvergadering-15-februari-2024

Deze avond was de raad voltallig. De stemming over motie Spreidingswet I eindigde in 6 voor en 9 tegen en werd verworpen. CDA raadslid Niels Goes werd stevig bevraagd over de wisseling van zijn standpunt inzake deze motie. Zie hieronder voor over het debat over de tweede motie over de Spreidingswet.

Motie Duurzaamheid

Raadslid Nico Visser: “In 2021 spraken we als commissie en raad over onze Scherpenzeelse energievisie. Destijds hebben we drie punten genoemd die voor onze fractie belangrijk waren bij deze visie:

Ten eerste hebben wij de Bijbelse opdracht om deze aarde te bebouwen en te onderhouden. Dit wordt ook wel rentmeesterschap genoemd. Vanuit dit Bijbelse perspectief geloven wij dat het verantwoord omgaan met energie en de daarbij behorende maatregelen passen bij deze opdracht.

Ten tweede was de besluitvorming een gevolg van landelijke en regionale besluitvorming waarbij de belangrijkste zorg was en is dat veel van de te nemen initiatieven veel geld kosten en naar onze mening vanuit landelijk perspectief er nog steeds onvoldoende dekking voor is. Maar dat neemt niet weg dat het kader er ligt.

Daar sluit tenslotte bij aan dat we als lokale gemeenschap dus ook onze verantwoordelijkheid moeten nemen en de opgelegde doelstellingen moesten vertalen naar concrete maatregelen die passen bij Scherpenzeel. (…)

Het voelt niet goed om als gemeenteraad te moeten wachten tot de eerstvolgende RES update in 2025. We willen schouder aan schouder met het college en de ambtenaren deze problematiek onder ogen zien, samen nadenken over oplossingen en zo de Scherpenzeelse mentaliteit omzetten in concrete plannen.”

Kern van de motie: een evaluatie van de Scherpenzeelse energievisie en transitievisie warmte en in deze evaluatie het onderzoek naar mogelijke windmolens op Scherpenzeels grondgebied mee te nemen. Landelijke ontwikkelingen nemen we hierbij uiteraard mee.

De motie werd unaniem door de raad aangenomen. Na wat extra uitleg (geen aanpassing, maar wat kan en wat willen we) over de motie, omarmde ook het college motie. Na de zomer van 2024 gaan we ongetwijfeld verrast worden door een mooie PowerPoint over de Scherpenzeelse energievisie en transitievisie!

Motie respect voor de agrarische sector

GBS raadslid Ineke Schimmel diende een motie in met de volgende oproep aan het college:

1.            Onterechte of ongegronde negatieve beeldvorming over de agrarische sector in al haar publicaties te voorkomen;

2.            Waar dit ter sprake komt, haar waardering en respect voor de agrarische sector uit te spreken en te onderbouwen;

3.            Terughoudend en kritisch te zijn op beperkende maatregelen voor de agrarische sector in haar eigen beleid, maar ook als het gaat om het beleid van andere overheden, waaraan uitvoering gegeven moet worden;

Deze motie werd 7 voor en 8 tegen verworpen. Alle raadsfracties spraken steun uit voor de agrarische sector. Echter, de meeste fracties vonden een uitzondering voor een specifieke doelgroep onwenselijk. Waar begin je? En waar eindig je? Het college heeft publiekelijk aangegeven te betreuren dat er negatieve kwalificaties over de agrarische sector in de stukken stonden. Dit is voor de SGP fractie voldoende.

Als je voor elk incidenteel geval waar een doelgroep negatief wordt neergezet (in officieel ambtelijk taalgebruik gebeurt dat vaker) waarvan bovendien het college aangeeft ervan te balen, dan kan je bezig blijven. Als SGP hoeve we ons ook niet te bewijzen als het gaat om onze steun voor de landbouwsector: “Goede wijn behoeft geen krans”, aldus Maarten Zwankhuizen.

Motie Spreidingswet  II

CDA raadslid Goes diende een aangepaste motie over de Spreidingswet in. Juridisch kunnen gemeenten met deze wet gedwongen worden om asielzoekers op te nemen. Kern van de nieuwe, aangepaste motie: het college opdracht te geven om aandacht te vragen voor de lokale discussie in Scherpenzeel en een heel aantal moeilijkheden. Mocht op termijn Scherpenzeel wel aangemerkt worden als gemeente waar opvang plaats moet gaan vinden, dan moet dit op korte termijn worden gecommuniceerd naar de gemeenteraad.

SGP fractievoorzitter Maarten Zwankhuizen: “Achterliggende verkiezingsuitslag is al een krachtig signaal richting de landelijke overheid. Het ellenlang lang debat is ook al een signaal geweest. U stemt eigenlijk in met collegebeleid. Dat had u ook kunnen opschrijven. De motie is overbodig, daarom zullen wij tegenstemmen.” Het college geeft in haar reactie op de motie aan: “We werken samen met regio. In Scherpenzeel dragen we daar bescheiden aan bij. We willen een serieuze gesprekspartner zijn. We houden ons aan aangenomen wetten. Uiteraard passeren we de raad niet.”

Hamerstukken

Door een goede behandeling in de opinievergadering konden een aantal onderwerpen deze raadsvergadering met een hamerslag worden afgerond. Het ging om de volgende onderwerpen:

• Omgevingsdienst De Vallei (OddV) ontwerp-GR
  • Valleihopper kaderbrief
  • Participatiewet verordening
  • Erfgoedverordening 2024
  • Bestemmingsplan Groot Wolfswinkel 1
  • Bebouwde komgrens Hopeseweg

Mocht u meer informatie willen over deze onderwerpen dan kunt u de opinie- en raadsvergaderingen altijd terugkijken via de website van de gemeente Scherpenzeel.

Verslag raadsvergadering 28 maart 2024