5 oktober 2024

Verslag raadsvergadering 3 oktober 2024

Het functieveranderingsbeleid 2024 was het belangrijkste onderwerp van deze raadsvergadering. Tijdens de actualiteiten vroeg SGP raadslid Nico Visser aandacht voor cybersecurity, mede n.a.v. een eerdere toezegging en recente berichtgeving over de gevaren en risico’s voor gemeenten.

Regio Foodvalley Afwegingskader functieveranderingsbeleid 2024

Doel van dit raadsvoorstel is om kaders op te stellen hoe om te gaan met Vrijkomende Agrarische Bebouwing (VAB). De fractie van Gemeentebelangen Scherpenzeel heeft een motie ingediend met als doel om tussentijdse overbruggingskaders mee te geven aan het college. Voorbeelden van meegegeven kaders zijn:

-       Zeer terughoudend zijn met het creëren van zogenaamde nieuwe natuur,

omdat deze onderhouden moet worden, verrommeling kan veroorzaken en ten koste kan gaan van ons unieke kampenlandschap.

-       Gevolgen voor de verkeersveiligheid meenemen in de behandeling van initiatieven voor functieverandering.

Wethouder Izaäk van Ekeren (SGP) geeft namens het college het belang van beleid te hebben voor het buitengebied te onderschrijven.

SGP fractievoorzitter Maarten Zwankhuizen: “Tijdelijke kaders voor het college voordat we definitief beleid hebben zijn prima, wel willen we komend jaar met open vizier kunnen spreken en kaders kunnen heroverwegen. Kaders zijn geen keurslijf.”

Zowel het raadsvoorstel en het (technisch) amendement werden unaniem aangenomen.  De motie werd met 14 stemmen voor en 1 stem tegen aangenomen.

Overige onderwerpen

Door een goede behandeling in de opinievergadering konden een aantal onderwerpen deze raadsvergadering met een hamerslag worden afgerond. Het ging om de volgende onderwerpen:

-       BOPA Brinkkanterweg 13 - plaatsen dakkapel/-opbouw;

-       Holevoetplein 294/296 Verklaring van geen bedenkingen (VvGB);

-       Stichting Eem Vallei Educatief (StEV) Jaarrekening;

-       Stichting Eem-Vallei Educatief benoeming leden Raad van Toezicht;

-       Regio Foodvalley Gemeenschappelijke Regeling wijziging artikel 5 subsidie;

-       Regio Foodvalley Subsidieverordening;

-       Omgevingsdienst De Vallei (OddV) Gemeenschappelijke Regeling;

Mocht u meer informatie willen over deze onderwerpen dan kunt u de opinie- en raadsvergaderingen altijd terugkijken via de website van de gemeente Scherpenzeel.

Verslag raadsvergadering 3 oktober 2024