1 april 2022

Afscheid oude raad en installatie nieuwe raad

Dinsdagavond 29 maart 2022 namen Jan-Dirk van de Waerdt (als raadslid) en Nico Visser (als commissielid) afscheid.

In totaal namen 6 raadsleden afscheid en 5 commissieleden afscheid van de gemeenteraad.

Op woensdagavond 30 maart werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd. Maarten Zwankhuizen, Gerard van Deelen, Izaäk van Ekeren en Peter van As legden de eed af. Daarmee heeft de Scherpenzeelse raad voor het eerst 4 zetels. Het totaal aantal raadsleden steeg van 13 naar 15.

Afscheid Jan-Dirk van de Waerdt als raadslid

Jan-Dirk, het afscheid van jou is ook wat mij betreft slechts van tijdelijke aard. Dan snapt iedereen wel wat ik bedoel en hoop. En dat hoop jij ook. Want je hebt het raadswerk wel leren waarderen. En wij zijn jou gaan waarderen. Je stond op de kandidatenlijst, was al commissielid, en toen kwam daar voor jou de vraag: wil je een plek in de fractie innemen. Dat was december 2019. En je reactie daarop is kenmerkend. Je hebt een half woord nodig, je denkt even na, en dan geef je een helder antwoord. Zonder omhaal van woorden. En dat in een turbulente periode.

Dat kenmerkt je bijdrage. Nuchter, zakelijk, geen poeha, en gericht op resultaat. Je leest je stukken goed. Dat doe je uit overtuiging, want je neemt je taak serieus. Niet je stukken lezen en wat voor de bühne kletsen is niet jouw ding. Wat helemaal helpt is dat je in het dagelijks leven werkvoorbereider bent. Alles gelezen, alles op tijd af! Met name de RO kant lag je het meest. Hartelijk dank en ook Gods zegen toegewenst, ook voor je gezin. Ik mag je wat overhandigen. Kluswerk, en de ontspanning erna. Dat kluswerk zal je vrouw vast ook blij mee zijn. Ik denk dat jij klusjes sneller oppakt dan ik.

Afscheid Nico Visser als commissielid

Nico, je afscheid is geen echt afscheid wat mij betreft. Je hebt uit overtuiging je plek op de kandidatenlijst ingenomen en je zal het raadslidmaatschap niet uit de weggaan, maar het commissie-lidmaatschap alleen kan je wat minder bekoren. Velen zullen dat wel snappen waarom.

In ieder geval heb je je stevig geprofileerd op thema’s als verkeer, reclame en vooral de energietransitie. Je vertegenwoordigde ons op een manier die kennis van zaken uitstraalt, betrokkenheid op het onderwerp, en de overtuiging dat we verstandige maatregelen moeten nemen. Maar er niet mee talmen en doorpakken.

Gelukkig zijn we je niet kwijt voor de steunfractie. Je hebt een stevige rol gespeeld in de achterliggende campagne, aangaande al onze PR en vormgeving ervan. Dat is je op je lijf geschreven. Dat is ook je werk. En dat hebben wij geweten. Heb het idee dat we door een PR-wasstraat geduwd zijn. Hartelijk dank voor je inzet, en Gods zegen toegewenst. Ook voor je gezin. Ik mag je wat overhandigen. Leeswerk en iets erbij…

Afscheid oude raad en installatie nieuwe raad