14 november 2011

"Het laatste woord in Den Haag"

Datum: 14-11-2011

Op een goed bezochte bijeenkomst op 14 november in de Bartholomeüshof, bezocht door jong en oud, dames en heren, leidde drs. Menno de Bruyne, voorlichter van de Tweede Kamerfractie van de SGP, ons via achterkamertjes en wandelgangen en maakte ons deelgenoot van de praktijken in de Haagse burelen. In deze bijeenkomst stond één vraag centraal: Wie heeft het laatste woord in Den Haag?
Zou dat de SGP zijn als “gedoogpartij”? Volgens D66 wel, zo kunnen we regelmatig horen. Maar is dat waar? Wat is de betekenis van onze partij in de landelijke politiek? We mochten het horen van een insider. Onze fractievoorlichter, vooral bekend vanwege zijn “Haagse Propjes” in het partijblad “De Banier”, lichtte een tipje van de sluier op en liet ons een kijkje nemen in de befaamde, maar niet altijd gewaardeerde, keuken van het Haagse Binnenhof.
Hij maakte ons deelgenoot van de “achterkamertjes politiek” en de gesprekken in de wandelgangen. Hij liet ons zien hoe veelal de waan van de dag regeert en hoe een populist daar gretig gebruik van maakt. Ja, dat er voor ons christelijk volksdeel eigenlijk veel te vrezen valt. Aan de ene kant waardering en respect voor de SGP, maar aan de andere kant een steeds verder slinkende minderheid. Een bedreigde minderheid, ook gezien de laatste ontwikkelingen.
Maar ondanks onze woorden en ondanks ons is er Een, Die ook in Den Haag het laatste Woord heeft.