9 oktober 2021

Aangeslagen maar niet verslagen

De raadsvergadering van 7 oktober liep anders dat verwacht. Door het ontslag van burgemeester Klein werden op voorstel van GBS en SGP de inhoudelijke onderwerpen van de agenda gehaald en gaven GBS en SGP een verklaring. Hieronder de inhoud van de bijdrage van SGP-fractievoorzitter Maarten Zwankhuizen.

Wij zijn aangeslagen. Maar niet verslagen. Wij hebben vanmiddag kennis genomen van het besluit van de minister om de gedwongen herindeling niet door te zetten. Dat is een mooi bericht, dat maakt onze verantwoordelijkheid alleen maar groter. Maar slechts 3 uur later werden we door de Commissaris van de Koning (CvdK), Berends, op de hoogte gebracht van het ontslag van burgemeester Klein per 8 oktober. Dat is een hele schok. Maar we gaan niet achterover zitten en afwachten. Nu hadden we juist bij het bericht over de het stoppen van herindelingsprocedure tegen de pers gezegd dat we wat ons betreft niet meer achterom kijken, maar vooruit kijken. Met zijn allen!

Burgemeester Klein heeft in de achterliggende tijd getoond rust te brengen in de politiek en in de samenleving. Ik roep de samenleving op tot getuige!

Hoe los je een conflict op? Zelfs in Den Haag stappen ze over hun eigen schaduw heen en slikken ze ‘meloenen’ door (zoals Segers van de CU dat noemt als hij zijn zin niet krijgt bij de lastige formatie). Hoe lost de  CvdK dat op? Door iemand eruit te kieperen. En dat per ingang van morgen. En dan gewoon ervanuit gaan (!) dat hij hier gewoon vanavond de vergadering gaat leiden. Wie bedenkt dat dit normaal is? Ooit gehoord dat iemand in een bedrijf vlak voor het geven van een presentatie te horen krijgt ontslagen te worden op staande voet maar ook gelijk nog even netjes de presentatie moet geven?

Onze burgemeester verdient dit niet. Wij weten wat het met hem doet. Wij wensen hem Gods zegen toe. En rust onder dit alles. We hopen dat hij steun en rust mag vinden in de Rustaanbrenger Jezus Christus.

Wij hebben als fractie ons afgevraagd: Hoe zou Frissen hierover denken. Frissen heeft al eens eerder, op verzoek van de CvdK onderzoek gedaan naar de toestand in Scherpenzeel. Conclusie: het grootse deel van het rapport ging juist over (kwalijke) rol van provincie en CvdK. Daarom de vraag: wat zou Frissen hier van denken?

Kortom, wij vinden het besluit onacceptabel. Ook het proces was provincie onwaardig, gezien de zaken die door de CvdK naar buiten zijn gebracht. Waar bij de vorige burgemeestersaffaire volgens de CvdK angstvallig niks in de publiciteit mocht komen, kon dit nu zomaar wel. Men heeft het in Den Haag veel over een nieuwe bestuurscultuur. We vragen ons af wanneer die nieuwe bestuurscultuur zijn beslag gaat krijgen in Gelderland.

Aangeslagen maar niet verslagen